Instructeur Victor aan het woord

In de Fietspunten kun je je fiets laten herstellen door bekwame fietstechniekers. Dat ze daar zo goed in zijn, komt deels door ons eigen opleidingscentrum Bidon. Daar stoomt instructeur Victor nieuwe medewerkers klaar voor de werkvloer. Hij vertelt er je graag meer over.

Je bent instructeur in het opleidingscentrum, wat houdt dat in?

Ik geef nieuwe medewerkers een stevige basis aan kennis om daarna aan de slag te kunnen in de Fietspunten. Dat zijn vaak mensen die bij ons starten aan een traject binnen de sociale economie (daarover lees je hier meer). Sommigen hebben al een technische achtergrond maar niet specifiek met fietsen, anderen hebben gewoon interesse in fietsen en nog anderen hebben enkel basiskennis fietsherstel. Daarnaast kunnen ook meer ervaren fietstechniekers hier terecht om hun skills bij te schaven. Ik begeleid maximaal 4 personen tegelijk om een persoonlijke aanpak op maat te voorzien.

Gewoonlijk blijven nieuwe medewerkers 2 weken in Bidon (het opleidingscentrum) om dan door te stromen naar een van de Fietspunten. Maar dat kan ook wat korter of langer zijn afhankelijk van hun vaardigheden. Ik beoordeel wanneer iemand klaar is om verder te leren 'on the job'. 

Hoe stoom je de nieuwe medewerkers klaar voor een job als fietstechnieker? 

Ze herstellen o.a. afgedankte fietsen uit het Fietsendepot of studentenfietsen die binnenkomen aan het einde van een huurcontract. Zo kunnen ze op hun eigen tempo de herstellingen leren en uitvoeren zonder dat er tijdsdruk achter zit van een klant die wacht op zijn of haar fiets. In het begin krijgen ze allemaal ongeveer dezelfde opdrachten voor basis fietsherstel. Dan kan ik al snel inschatten voor wie het tempo stevig omhoog mag of wie wat meer hulp nodig heeft. Hun verdere traject stem ik af op hun individuele behendigheid. 

Ook aan soft skills besteed ik de nodige aandacht: het belang van werktijden respecteren, op het einde van de dag je werkbank proper achterlaten, omgaan met collega's, ...

Wat zijn volgens jou essentiële eigenschappen van een goede instructeur?

Uiteraard moet je een goede fietstechnieker zijn, dat spreekt voor zich. Maar daarnaast zijn ook inlevingsvermogen, mensenkennis en geduld heel belangrijk. Soms moet je iets 10 keer uitleggen voordat die 'klik' er is en de persoon het echt begrijpt. Dan moet je natuurlijk niet na 3 keer uitleggen al geïrriteerd raken. Ik geef mensen de tijd en kans om bij te leren.

We hebben ook regelmatig mensen die de Nederlandse taal nog niet goed kunnen. Dan is het belangrijk om daar begripvol mee om te gaan. Ik heb bijvoorbeeld geleerd geen ja/nee-vragen te stellen zoals "begrijp je het" omdat het antwoord dan vaak gewoon een automatische "ja" is.  In de plaats daarvan vraag ik hen in hun eigen woorden te herhalen wat ik uitlegde. Zo kan ik inschatten of ze het goed begrepen hebben. Gelukkig kun je in deze job ook veel gewoon tonen zonder dat taal erg belangrijk is. 

Kun je een succesverhaal uit Bidon met ons delen?

Absoluut! Een tijdje geleden kwam een man in het opleidingscentrum terecht via het OCMW. Cru gezegd was hij min of meer verplicht om een jobtraject te starten dus hij kwam hier niet met veel enthousiasme toe. Maar tijdens de opleiding kwam dat er wel. Hij kreeg plezier in het fietsherstel en leerde goed bij. Hij groeide uit tot een goede fietstechnieker en is aan de slag in een van onze Fietspunten. Zo'n successen geven me bijzonder veel energie. 

 

Zin in een job bij De Fietsambassade, inclusief opleiding in Bidon? Dat kan via sociale tewerkstelling (daarover lees je hier meer) of check onze vacatures hier.

Gewoon een opleiding fietsherstel volgen? Dan kun je o.a. hier terecht:

Dernière modification
19/09/2023 - 09:23