Sociale tewerkstelling is een van de speerpunten van De Fietsambassade. Maar wat betekent dat? We bieden zinvolle en haalbare jobs aan personen aan die het moeilijk hebben op de reguliere arbeidsmarkt. Dat kan bijvoorbeeld zijn omdat ze onvoldoende ervaring hebben, de Nederlandse taal niet machtig zijn of kampen met gezondheidsproblemen.
Bovendien onderhouden we ook goede banden met andere sociale werkorganisaties om kennis uit te wisselen en indien nodig medewerkers door te verwijzen.
“Van al onze fiets herstellers en het team fietsparkeren heeft ongeveer de helft een sociaal statuut zoals LDE, IM, jongeren uit duaal leren, artikel 60, …” – Marijke, Jobcoach en teamverantwoordelijke HR & Sociale Economie
Belangrijk voor medewerkers én de organisatie
Via sociale tewerkstelling krijgen medewerkers dus de kans om bij te leren en zich te bewijzen. Zo stomen we hen klaar voor een job op de reguliere arbeidsmarkt. Hoe dat precies verloopt, lees je verder op deze pagina.
Dit systeem biedt voordelen voor zowel de werknemers als onze organisatie. Deze medewerkers spelen namelijk een belangrijke rol in de dienstverlening. Zo zetten zij bijvoorbeeld hun schouders onder het aanbod tweedehands fietsen. Ze nemen arbeidsintensieve taken, zoals het opnieuw opbouwen van een afgedankte fiets, op zich. Het resultaat? Zij schaven hun technische vaardigheden stevig bij en wij kunnen kwaliteitsvolle tweedehands fietsen aanbieden.
Zo gaat het in z’n werk
Klinkt allemaal goed, maar hoe gaat dat dan precies in z’n werk? Wanneer een medewerker bij ons start met een statuut in de sociale economie, verloopt dat zo:
Er start een leerperiode in ons opleidingscentrum of op de werkvloer. De focus ligt dan zowel op het ontwikkelen van de nodige technische vaardigheden als op het aanleren van vereiste attitudes om de job goed uit te voeren.
“Bij de opleiding besteden we aandacht aan zowel hard als soft skills. Zo moet een goede fietstechnieker bijvoorbeeld correct een rem kunnen repareren maar ook het belang kennen van op tijd komen en vriendelijk met klanten omgaan.” – Geert, jobcoach
Om het traject in goede banen te leiden, worden de medewerkers omringd door goede begeleiders. Twee jobcoaches staan steeds klaar met advies. Teamcoaches en instructeurs zorgen voor dagelijkse begeleiding. Dat gebeurt 'on the job' of in het opleidingscentrum. Naar het einde van het traject toe begeleiden we hen, indien gewenst, ook bij de zoektocht naar een reguliere job. Dat kan intern zijn of bij een nieuwe werkgever.
Ken of ben jij een gemotiveerde persoon die in een sociale job aan de slag wil bij De Fietsambassade?
Neem contact op met onze jobcoaches: Marijke en Geert. Zij bekijken graag met jou wat de mogelijkheden zijn.