Dit jaar is Gent gaststad voor het wereldfietscongres Velo-city, waardoor ook de Bike Parade in Gent doorgaat. Collega's Jan Vanhee, manager fietsverhuur-fietsherstel en Laura Bodyn, projectmanager, zijn de trekkers van dit evenement. We vroegen hen hoe ze dat aanpakten en wat we mogen verwachten.
Interview met de trekkers van de Bike Parade
“De Bike Parade in Gent wordt onvergetelijk, qua parcours, qua sfeer én qua community-gevoel”
Deden jullie al eerder mee aan Bike Parades in andere steden?
Jan: Ik ben al naar vijf Velo-city congressen geweest en nam telkens deel aan de Bike Parade. De eerste, in Nantes, vond ik het meest geslaagd. Dat had te maken met het afwisselend parcours, dat een stuk langs de dokken liep en een stuk door het stadscentrum. Maar ook de indrukwekkende randanimatie is me bijgebleven. Er was straattheater met reusachtige mechanische marionetten, wat voor een geweldige sfeer zorgde. Laura: Ik deed al twee keer mee, in Dublin en Leipzig. De symboliek achter zo’n Bike Parade is dat je als fietser even de ruimte inneemt van de auto. Daarom gaat zo’n fietstocht traditioneel door op grote verkeersassen, zoals een stadsring. Wij willen dit jaar in Gent ook onze mooie fietspareltjes en fraai stadscentrum tonen. We kiezen dan ook voor een combinatie van grote verkeersassen, knappe fietsinfrastructuur, fietsstraten, de dokken én het centrum. Met die mix wordt het sowieso een unieke fietsroute.
Hoe begin je aan de organisatie van een Bike Parade?
Laura: We zijn gestart vanuit het vertrek- en eindpunt. Het vertrekpunt moest voor ons sowieso de congreslocatie van Velo-city zijn: ’t Kuipke in het Citadelpark. Wat het eindpunt betreft, zijn we gaandeweg van idee veranderd. Eerst wilden we eindigen in de Blaarmeersen, maar uiteindelijk vonden we het toch sterker om de eindlocatie in het historisch centrum te leggen, dus is het de Vrijdagmarkt geworden. Jan: Eens je een beginpunt en een eindpunt hebt, is het sleutelen aan de route, die zo’n 10 km is. We wilden daarbij vermijden om langs tramsporen te rijden. Laura: Omwille van de symboliek rijden we over de B401, een stuk autostradeoprit waar we echt de plaats van de auto innemen. De op- en afrit van de autosnelweg gaan rechtstreeks het centrum in, dat staat steeds meer ter discussie. Jan: Maar Gent deed al geweldige inspanningen voor de fietsers en ook dat willen we tonen. De recente Louisa d’Havébrug bijvoorbeeld, is een knap staaltje fietsinfrastructuur waar we fier op zijn. We rijden ook door fietsstraten zoals de Muinkkaai en de Stropkaai. We passeren langs de dokken, waar er twee fietsbruggen liggen, rijden langs De Krook, de Bisdomkaai en Portus Ganda, om uiteindelijk te landen op de Vrijdagmarkt. Laura: Omdat we randanimatie een grote meerwaarde vinden voor de sfeer, hebben we enkele straatartiesten ingeschakeld, zoals het Gentse straattheatercollectief CirQ en de kleurrijke percussiegroep Famba. Ook onze collega’s van De Fietsambassade zorgen voor leuke verrassingen onderweg. En op de eindlocatie zetten we de fietsfun nog even verder. We plannen tussen 20 en 21u toe te komen op de Vrijdagmarkt, waar we een ‘après fietsfeestje’ geven. De deelnemers kunnen daar nog even blijven hangen en genieten van hapjes, drankjes en muziek.
Hoe liep de samenwerking met Stad Gent en de andere diensten?
Laura: Die liep op wieltjes en daar zijn we bijzonder dankbaar voor. Gent is geen grote stad maar heeft wel veel ervaring met grote evenementen. De brandweer, de politie, De Lijn en Stad Gent weten hoe je een groot evenement aanpakt. Ze denken echt mee met de organisatoren. Jan: Zo’n samenwerking is geven en nemen. Wat uniek is, is dat we het bus- en tramverkeer niet gaan stilleggen voor de Bike Parade. We kiezen ervoor om pas om 19u te vertrekken, als de meeste mensen gedaan hebben met werken. De tram die van het centrum naar het station rijdt, krijgt voorrang, zodat mensen vlot thuis geraken. We hebben een mooi compromis gevonden met De Lijn. Laura: De fietsers gaan af en toe stoppen om een bus door te laten en de buschauffeurs gaan af en toe stoppen om de fietsers door te laten. We zien het openbaar vervoer als een bondgenoot voor de Gentse fietscultuur en willen dat mensen nog steeds de bus en tram kunnen nemen.
Hoeveel deelnemers verwacht je?
Jan: Dat zal een verrassing zijn maar we hopen toch op minstens 2.500 deelnemers. Een Velo-city congres telt ca. 1.400 deelnemers, waarvan de meesten zullen meefietsen met de Bike Parade. En daarnaast willen we natuurlijk zoveel mogelijk Gentenaars warm maken om mee te doen.
Hoe hou je zo’n evenement veilig?
Laura: Zoals gezegd: de lokale politie is goed voorbereid op grote evenementen. Vanuit een controlepost in het hoofdkantoor waken een heel aantal mensen van de politie, de brandweer en de stad Gent over de veiligheid van de deelnemers. We houden contact via walkietalkies. 33 agenten staan op en rond het parcours en een tiental agenten fietst mee. Jan: En dan zijn er nog de 150 stewards van Flow Gent, die aan verschillende punten van het parcours staan, en voor de signalisatie zorgen.
Wordt het een pittige route?
Laura (lacht): Laat ons zeggen dat het een typisch Vlaamse fietservaring wordt, met wat hellingen en kasseien. Wij zijn dat hier gewend, maar voor de internationale congresdeelnemers zal dat misschien een aparte beleving zijn. Jan: Het is ook nog een uitdaging om op alle kleine details te letten. Zo zijn we op paaltjes gebotst die niet kunnen weggehaald worden. Die hogen we dan op waardoor ze goed zichtbaar zijn. We gaan de dag zelf uiteraard een laatste keer nauwlettend de route controleren zodat we nog tijdig kunnen anticiperen op eventuele obstakels. Laura: Best spannend, zo’n groot evenement organiseren… Maar absoluut een toffe en leerrijke ervaring. We hebben de lat hoog gelegd, maar daardoor wordt het vast en zeker een topeditie!