De Fietsambassade zet zo veel mogelijk in op sociale tewerkstelling. Daarom hebben we ook twee jobcoaches in ons team die voor de nodige begeleiding zorgen. In dit interview geven we het woord aan jobcoach Geert.
Jobcoach Geert aan het woord
Wat doet een jobcoach bij De Fietsambassade?
De taak van een jobcoach is eigenlijk heel breed. Kort gezegd ben ik samen met mijn collega een brugpersoon die tussen onze werknemers van sociale tewerkstelling, onze eigen organisatie en externe partners staat. Wij begeleiden hen bij een traject bij De Fietsambassade.
Hoe verloopt die begeleiding dan precies?
Dat hangt natuurlijk deels af van de persoon en het traject. Over het algemeen komt iemand bij mij of mijn collega voor een gesprek. We bekijken dan of die persoon in de organisatie past en welke vaardigheden hij of zij al bezit. Als hij of zij kan starten, worden dan ofwel eerst nog lessen voorzien in ons opleidingscentrum Bidon of kan die persoon meteen aan de slag onder goede begeleiding.
Daarna heb ik regelmatig contact met hen om te horen hoe het met hen gaat, zowel op de werkvloer als op persoonlijk vlak als die persoon daar nood aan heeft. Ik spreek ook met de teamcoaches om ervoor te zorgen dat de samenwerking zo vlot mogelijk verloopt. Eventueel kan ik ook nog verdere opleidingen met hen onderzoeken voor bijvoorbeeld de Nederlandse taal, IT of zelfs rijlessen. De bedoeling is dat wij hen zo goed mogelijk klaarstomen voor de arbeidsmarkt.
Dit pak ik samen met mijn collega echt persoonlijk aan. Zo was er bijvoorbeeld eens een persoon met wie de samenwerking niet zo vlot verliep. We hebben toen samen naar oplossingen gezocht. Die man werd toen in een ander team gebracht en dat bleek al snel wel een heel goede match. Het is dus belangrijk om goed na te denken over wat wel en niet werkt voor elk individu.
Op het einde van het traject help ik hen indien gewenst met het zoeken naar een nieuwe job.
Je ontwikkelt met sommige mensen waarschijnlijk een sterke band. Kun je daar wat meer over vertellen?
Ja, sommige mensen hebben ook regelmatig nood aan een persoonlijke babbel over problemen thuis bijvoorbeeld. Dan ben ik er ook graag voor hen. Goede mensenkennis en graag praten met mensen zijn belangrijke vaardigheden in mijn job.
Ik herinner me nog iemand die nog maar net in Belgiƫ woonde en ons systeem en de taal dus nog niet helemaal machtig was. Op een bepaald moment vertelde hij over een brief die hij had gekregen en ik merkte toen op dat die van een deurwaarder was. Blijkbaar had hij eerdere brieven verkeerd begrepen en dus niet betaald. Het ging om een misverstand. Ik heb toen samen met hem contact opgenomen met het OCMW en de situatie uitgeklaard. Het voelt goed om mensen ook op die manier te kunnen helpen.
Om af te sluiten: wat wil je zeker nog bereiken als jobcoach?
Ik zou graag nog beter worden in het coachen van mensen. Binnenkort volg ik bijvoorbeeld een opleiding "Oplossingsgerichte Coaching". Ik wil over zo veel mogelijk kennis beschikken om echt goed met mensen in gesprek te gaan en samen aan een mooi verhaal te werken.