Studentenfietsen: veel gestelde vragen

Hoe huur ik een studentenfiets?

Ontdek hier ons fietsaanbod voor studenten.

Je kunt een studentenfiets van De Fietsambassade huren als student van Universiteit Gent, Hogeschool Gent, Arteveldehogeschool, Odisee, KU Leuven of Luca School of Arts.

  1. Ga naar onze webshop en maak een account aan. Gebruik hiervoor een geldig e-mailadres van jouw universiteit of hogeschool, niet met jouw private e-mailadres.
  2. Kies of je een fiets met of zonder versnelllingen wilt. En bepaal of je ook een diefstalverzekering neemt.
  3. Huur je een fiets vanaf september, kies dan een afhaalmoment en plek om je fiets op te pikken.
  4. Van zodra je je fiets via de webshop hebt gereserveerd, ontvang je een bevestigingsmail om door te gaan naar de betaling.
  5. Nadat je betaald hebt, krijg je nog een reservatiebevestiging via e-mail.

Hoe pik ik mijn studentenfiets op?

Reserveerde je je fiets tussen oktober en mei?

Pik je fiets op in Fietspunt Kattenberg. Toon de reservatiebevestiging die je via e-mail ontving. Je hoeft deze niet af te printen. Je krijgt je fiets mee en tekent digitaal via een tablet een huurovereenkomst. Die ontvang je ook via e-mail en bewaar je het beste.

Reserveerde je je fiets in juli, augustus of september?

Haal je fiets af op het moment en de plek (Fietspunt Kattenberg of Campus Schoonmeersen van HOGent) die je koos bij je reservatie. Je vindt deze terug in de bevestigingsmail die je hebt ontvangen. Toon de reservatiebevestiging die je via e-mail ontving. Je hoeft deze niet af te printen. Je krijgt je fiets mee en tekent digitaal via een tablet een huurovereenkomst. Die ontvang je ook via e-mail en bewaar je het beste.

Merk je binnen de 7 dagen na afhaling dat er iets niet goed werkt aan je fiets? Ga onmiddellijk naar Fietspunt Kattenberg tijdens de openingsuren. Dit kan zonder afspraak. Wij herstellen je fiets gratis, tenzij het gaat om schade die je zelf, bewust of onbewust, toebracht (bv. een platte band door door glas te rijden).

Waar kan ik terecht voor herstel en onderhoud van mijn studentenfiets?

Onderhoud en herstel van een gehuurde fiets van De Fietsambassade

Je kunt je fiets laten herstellen in al onze Fietspunten (behalve Fietspunt Stadshal) tijdens de openingsuren zonder afspraak. Check hier de locaties en openingsuren. Op vertoon van je studentenkaart krijg je 10 % korting. In Fietspunt Kattenberg word je het snelst geholpen want daar kunnen enkel studenten terecht. Je fiets wordt dan meteen hersteld en je kunt ter plekke even wachten. In de andere Fietspunten laat je je fiets achter en krijg je een sms'je van zodra die hersteld is. Je kunt intussen een vervangfiets huren voor € 10. 

Voor je halfjaarlijkse onderhoud kun je enkel terecht bij Fietspunt Kattenberg. Onderhoud bij normale slijtage is gratis inbegrepen in je huurcontract.

Onderhoud en herstel van je eigen fiets

Je kunt je fiets laten herstellen in Fietspunt Gent Sint-Pieters, Fietspunt Gent Dampoort of Fietspunt Onder De Krook tijdens de openingsuren zonder afspraak. Check hier de locaties en openingsuren. Op vertoon van je studentenkaart krijg je 10 % korting.

💡 Draag zorg voor de fiets! Het is aangenaam om met een goed onderhouden fiets door Gent te 'cruisen' voor jou en voor de student die de fiets na jou zal huren. Bovendien vermijd je extra kosten.

Hoe lever ik mijn studentenfiets terug in aan het einde van de huurperiode?

Van november tot en met mei geef je je fiets af in Fietspunt Kattenberg tijdens de openingsuren zonder afspraak.

Van juni tot en met oktober lever je je studentenfiets ook in bij Fietspunt Kattenberg maar onder de witte tent op de binnenkoer. Dat kan van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 17u zonder afspraak, ongeacht de openingsuren van het Fietspunt. Ook iemand anders kan dit voor jou doen. Dit verloopt contactloos:

  • Zet je fiets onder de witte tent en doe hem op slot.
  • Neem een enveloppe, formulier en pen aan het houten meubel dat onder de tent staat.
  • Vul het formulier in en stop het samen met je fietssleutel in de enveloppe.
  • Stop de enveloppe in de brievenbus aan het houten meubel.

Onze medewerkers controleren je fiets achteraf en bekijken of er herstellingen nodig zijn. Je waarborg krijg je binnen de 2 weken terug betaald. Eventuele boetes wegens te laat inleveren of kosten voor herstel worden ervan afgetrokken.

Ben je student van buiten de EU of uit Turkije? Breng je fiets dan niet terug onder de witte tent maar in Fietspunt Kattenberg zelf tijdens de openingsuren zonder afspraak. Je krijgt je waarborg meteen cash terug betaald aangezien een overschrijving hier extra kosten met zich zou meebrengen.

💡 Zorg dat je je contract op tijd verlengt of je fiets terug brengt. Zo vermijd je boetes. Vanaf enkele weken voor het einde van je contract, sturen wij je e-mails en een sms-bericht om je hieraan te herinneren.

Wat als ik mijn fiets te laat terug breng?

Voor elke startende week dat je je fiets te laat terug brengt, betaal je een boete van € 15. Ben je 4 weken te laat, dan sturen we een dossier naar de deurwaarder en komen er extra kosten bovenop de boete van € 60.

Hoe verleng ik het huurcontract van mijn studentenfiets?

Vanaf 1 maand voor het einde tot het einde van je huurcontract kun je het verlengen. Dat doe je zo:

  1. Ga naar onze webshop en log in op het account dat je aanmaakte wanneer je de fiets huurde met het e-mailadres van je hoger onderwijsinstelling.
  2. Klik rechtsboven op "mijn contracten".
  3. Klik naast jouw contract op "verleng" voor de periode die jij kiest.

Is je huurcontract al afgelopen? Dan kun je niet langer online verlengen. Je moet je fiets inleveren bij Fietspunt Kattenberg en als je wilt een nieuw contract starten.

Wat als ik mijn fiets kwijt ben?

Fiets verdwenen? Geen paniek. We bekijken samen wat gebeurd kan zijn. 

Stond je fiets in een tijdelijke fietsenstalling of in een fietsenstalling die is weggehaald wegens werken? Of stond je fiets hinderlijk geparkeerd? Dan kan het zijn dat we je fiets ontruimd hebben.

Stond je fiets onder of aan het Sint-Pietersstation? Dan zou het kunnen dat APCOA je fiets ontruimd heeft.

Als je fiets niet ontruimd is, is het mogelijk dat hij gestolen is.

💡 Zorg dat je je fiets altijd veilig parkeert om fietsdiefstal te voorkomen. Ontdek onze tips in deze Instagram Reel. Jouw huurfiets is uitgerust met een kwalitatief slot, maak er dus zeker gebruik van.

Wat als mijn fiets ontruimd is?

Stond je fiets aan het Sint-Pietersstation? Contacteer APCOA: +32 (0)473 33 89 11.

Stond je fiets elders? De Fietsambassade ontruimt fietsen die hinderlijk gestald staan, achtergelaten zijn of in een tijdelijke fietsenstalling stonden. Lees hier meer over fietsontruiming.

Als je huurfiets van De Fietsambassade ontruimd is, brengen onze medewerkers hem naar Fietspunt Kattenberg, waar je hem kunt oppikken. Je krijgt dan automatisch een e-mail en sms met de melding dat je fiets is ontruimd en dat je deze mag komen oppikken.

Heb je geen e-mail of sms ontvangen? Dan is je fiets niet ontruimd door De Fietsambassade.

Wat als mijn studentenfiets gestolen is?

Doe binnen de 48u aangifte bij de Lokale Politie. Dat kan in een kantoor in jouw buurt of online (als je een ID-lezer hebt).

Je hebt daarna 5 werkdagen de tijd om langs te komen bij Fietspunt Kattenberg tijdens de openingsuren. Neem je aangiftebewijs en sleutels mee.

Afhankelijk van de situatie (heb je wel of geen diefstalverzekering, heb je wel of geen aangifte gedaan ...) moet je al dan niet een vergoeding betalen. Hierover lees je meer op deze pagina.

 

Vond je het antwoord dat je zocht niet terug op deze pagina?

Neem contact met ons op via info.defietsambassade@stad.gent, 09 266 77 00 (op weekdagen tussen 9u en 17u) of via het contactformulier.